петък, 31 януари 2014 г.

Съдържание на стандарт ISO 9001:2008 - Клауза 5


 Клауза 5 от ISO 9001:2008
Отговорност на ръководството

Тази клауза изяснява следните действия и процеси при създаването и внедряването на успешна система за управление на качеството :
5.1 Ангажимент на ръководството;
5.2 Насоченост към клиента;
5.3 Политика по качеството;
5.4 Планиране;
5.5 Отговорности, пълномощия и обмен на информация;
5.6 Преглед от ръководството.

5.1 Ангажимент на ръководството
Висшето ръководство на организацията трябва да доказва своята ангажираност при разработването и внедряването на СУК и нейното непрекъснато подобряване.
Ръководството

        съобщава важността за удовлетворяване на изискванията на клиентите и нормативните актове; 

        определя Политиката по качеството;

        определя Целите по качеството;

        провежда Прегледи от ръководството;

        осигурява наличието на ресурси.

5.2 Насоченост към клиента 
Този основен ангажимент ще е предмет на отделна статия, поради значимостта си.

5.3 Политика по качеството
Политиката по качеството трябва (съгласно текста в стандарта) да:
а) е подходяща за целите на организацията;
b) съдържа ангажимент за удовлетворяване на изискванията и за непрекъснато подобряване на ефикасността на системата за управление на качеството;
c) предоставя рамка за създаване и преглеждане на целите по качеството;
d) е разгласена и разбрана в организацията;
e) се преглежда за постоянната й адекватност.

5.4 Планиране

5.4.1 Цели по качеството
 Необходимо е да се създадат цели, съответстващи на функциите и равнищата в организацията;
 Целите по качеството трябва да бъдат измерими и да съответстват  на политиката по качество.

5.4.2 Планиране на системата за управление на   качеството
да се удовлетворят изискванията за изграждане на системата;
да се удовлетворят изискванията на Целите по качеството;
да се поддържа целостта на системата при планиране и внедряване на изменения.

5.5 Отговорности, пълномощия и обмен на информация

5.5.1 В СУК на организацията се определят отговорностите и пълномощията на всички длъжностни лица в организацията. Висшето ръководство трябва да осигури също разгласяването и познаването им.

5.5.2 Представител на ръководството - трябва да се определи член от ръководството, който независимо от другите си отговорности трябва да има отговорности и пълномощия да :
- следи за определянето, функционирането, поддържането, анализа и подобряването на процесите от СУК;
- докладва на ръководството за състоянието на СУК и изготвя предложения за подобрения;
- организира провеждането на вътрешни одити на СУК;
- организира провеждането на прегледи на СУК от ръководството;
- съхранява документите от прегледа от ръководството и следи за изпълнение на решенията от него;
- приема и внася предложения за изменения на документите на СУК;
- комуникира информацията във връзка с изискванията на заинтересованите страни в рамките на Организацията;
- поддържа връзки с външни организации по въпросите на СУК (сертифицираща организация, консултантска организация и др.);
- организира и участва в обучението на персонала във връзка със СУК.

5.5.3 Вътрешен обмен на информация
Осигуряване обмен на информация, който да гарантира ефикасното функциониране на системата за управление на качеството

5.6 Преглед на СУК от ръководството
5.6.1 Общи положения
- планирани интервали за преглед на СУК;
- осигуряване на непрекъсната актуалност, адекватност и ефикасност на СУК;
- оценка на възможностите за своевременно подобряване и необходимостта от промени в СУК, включително и на политиката и целите по качеството;
- записите от прегледа от ръководството трябва да бъдат съхранявани.

5.6.2 Входни данни за прегледа от ръководството (съгласно стандарта)
a)      резултатите от одити;

b)      обратната информация от клиенти;

c)      функционирането на процеси и съответствието на продукта;

d)      състоянието на превантивните и коригиращи действия;

e)      проверяване на действията от предишни прегледи от ръководството;

f)       промените, които могат да повлияят на системата за управление на качеството; и

g)      препоръките за подобряване.


5.6.3 Изходни данни от прегледа от ръководството
а) подобряване на ефикасността на системата за управление на качеството и нейните процеси;
b) подобряването на продукта по отношение на изискванията на клиента;
c) потребността от ресурси.

Няма коментари:

Публикуване на коментар