5.5.2 Представител на ръководството
Висшето ръководство трябва да определи член от ръководството на организацията, който независимо от другите си отговорности трябва да има отговорността и пълномощията да :
а) осигурява, че процесите, необходими за система за управление на качеството, са създадени, внедрени и поддържани;
б) докладва на висшето ръководство за функцинирането на системата за управление на качеството и за всяка необходимост от подобряване;
с) осигурява, че осъзнаването на значимостта на изискванията на клиента в цялата организация е насърчавано.
Забележка : Отговорността на представителя на ръководството може да включва връзка с външни за организацията страни по въпросите на системата за управление на качеството
В ISO 9001:2008 вече Представителят на ръководството трябва наистина да е представител на ръководството, т.е. член на ръководния състав на организацията. Основната роля на една система за управление е постигане на поставените цели.Затова и трябва ясен ангажимент на ръководното тяло, относно отговорността за постигане на целите на организацията.
Задачата на представителят на ръководството е да управлява ефективно системата, което означава да изпълнява типични ръководни функции – планиране и организиране на дейностите по системата, делегиране на права и отговорности, мотивиране на персонала, контрол на изпълнението, наблюдения и анализ на резултатите.
Повече за дейността и отговорностите на ПР може да се види от приложената по-долу примерна длъжностна характеристика :
ДЛЪЖНОСТНА ХАРАКТЕРИСТИКА
НА ДЛЪЖНОСТТА: ПРЕДСТАВИТЕЛ НА РЪКОВОДСТВОТО
І. ОСНОВНИ ДЛЪЖНОСТНИ ЗАДЪЛЖЕНИЯ
1.
Да работи в съответствие с
изискванията на системата за управление на качеството /СУК/ по стандарта ISO
9001:2008;
2.
Да участва в дефинирането на Политиката
по качеството и на свързаните с нея краткосрочни и дългосрочни цели;
3.
Да участва при съставяне на
плановете за постигане на тези цели;
4.
Да участва в планирането, да
насочва, координира и контролира действия по поддържане и развитие на СУК;
5.
Да приема предложения за изменение и
допълнение на Наръчника, Процедурите и Оперативните документи на СУК,
организира тяхното обсъждане и коригиране;
6.
На заседания на ръководството да
докладва за възникналите проблеми по отношение спазването на изискванията на
документите от СУК и предлага предприемане на необходимите коригиращи и
превантивни действия;
7.
Да разгласява и разпространява на
всички равнища в рамките на организацията необходимостта от познаване и
разбиране изискванията на клиентите и следи за степента на осъзнаване и
следване на тази идея от служителите;
8.
Да отговаря и се занимава с
комуникацията и връзките с външните за организацията заинтересовани страни като
сертифициращи органи, партньори, доставчици, клиенти и техните представители,
по въпросите на СУК ;
9.
Да инициира обучението на
ръководители и специалисти по въпросите на качеството;
10.
Да ръководи вътрешните одити на СУК;
11.
Да организира ежегодни прегледи на
ръководството;
12.
Да изпълнява работата си при
стриктно спазване на българските държавни и фирмени стандарти, вътрешно
фирмените инструкции и процедури за работа;
13.
Да изпълнява функции, които са му
възложени от прекия му ръководител;
14.
Да решава всички въпроси, влизащи в
неговата компетентност, в рамките на предпоставените му права и правомощия от
прекия ръководител и от длъжностната характеристика;
15.
При поискване от Управителя на
фирмата да изготвя отчети за изпълняваната от него
дейност.
ІІ. ОСНОВНИ ОТГОВОРНОСТИ, ПРИСЪЩИ ЗА ДЛЪЖНОСТТА
1.
За резултата от взетите от него
решения във връзка с изпълняваните длъжностни задължения;
2.
За
провеждане на фирмената политика
по качеството;
3.
За постигането на свързаните с нея
цели;
4.
Следене за адекватността на
плановете за постигането на тези цели;
5.
Следене за сроковете и резултатите
от изпълнението на плановете;
6.
За контрола върху действието на СУК.
ІІІ. ОРГАНИЗАЦИОННИ ВРЪЗКИ И ВЗАИМООТНОШЕНИЯ:
1.
Длъжността е пряко подчинена на
Управителя на фирмата;
2.
Подчинен на ръководителя на екипа, в
случай на сформирането на такъв от
Управителя с устна или писмена заповед с цел изпълнение на определени задачи;
3.
Осъществява организационни връзки и
взаимоотношения с всички служители на фирмата.
ІV. НЕОБХОДИМА КОМПЕТЕНТНОСТ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ДЛЪЖНОСТТА:
1.
Познаване принципите за изграждане
на фирмена СУК;
2.
Познаване технологията на
сертификацията;
3.
Познаване организацията и методите
на одитирането.
V. ИЗИСКВАНИЯ ЗА ЗАЕМАНЕ НА ДЛЪЖНОСТТА:
1.
Образование: висше
2.
Друга квалификация: работа с
компютър
Изготвил: Утвърдил:
(подпис) (подпис и печат на работодателя)
Няма коментари:
Публикуване на коментар