неделя, 19 януари 2014 г.

ПРЕДСТАВИТЕЛ НА РЪКОВОДСТВОТО

Една от първите практически стъпки за изграждане на система за управление на качеството е да се определи представител на ръководството, отговарящ и координиращ всички процеси по качеството. Така се изпълнява и клауза 5.5.2 от стандарта ISO 9001:2008. Съгласно нея :

5.5.2 Представител на ръководството

Висшето ръководство трябва да определи член от ръководството на организацията, който независимо от другите си отговорности трябва да има отговорността и пълномощията да :
а) осигурява, че процесите, необходими за система за управление на качеството, са създадени, внедрени и поддържани;
б) докладва на висшето ръководство за функцинирането на системата за управление на качеството и за всяка необходимост от подобряване;
с) осигурява, че осъзнаването на значимостта на изискванията на клиента в цялата организация е насърчавано.
Забележка : Отговорността на представителя на ръководството може да включва връзка с външни за организацията страни по въпросите на  системата за управление на качеството

В  ISO 9001:2008 вече Представителят на ръководството трябва наистина да е представител на ръководството, т.е. член на ръководния състав на организацията. Основната роля на една система за управление е постигане на поставените цели.Затова и трябва ясен ангажимент на ръководното тяло, относно отговорността за постигане на целите на организацията.
Задачата на представителят на ръководството е да управлява ефективно системата, което означава да изпълнява типични ръководни функции – планиране и организиране на дейностите по системата, делегиране на права и отговорности, мотивиране на персонала, контрол на изпълнението, наблюдения и анализ на резултатите. 


Повече за дейността и отговорностите на ПР може да се види от приложената по-долу примерна длъжностна характеристика :


ДЛЪЖНОСТНА ХАРАКТЕРИСТИКА

НА ДЛЪЖНОСТТА: ПРЕДСТАВИТЕЛ НА РЪКОВОДСТВОТО

І. ОСНОВНИ ДЛЪЖНОСТНИ ЗАДЪЛЖЕНИЯ
1.         Да работи в съответствие с изискванията на системата за управление на качеството /СУК/ по стандарта ISO 9001:2008;
2.         Да участва в дефинирането на Политиката по качеството и на свързаните с нея краткосрочни и дългосрочни цели;
3.         Да участва при съставяне на плановете за постигане на тези цели;
4.         Да участва в планирането, да насочва, координира и контролира действия по поддържане и развитие на СУК;
5.         Да приема предложения за изменение и допълнение на Наръчника, Процедурите и Оперативните документи на СУК, организира тяхното обсъждане и коригиране;
6.         На заседания на ръководството да докладва за възникналите проблеми по отношение спазването на изискванията на документите от СУК и предлага предприемане на необходимите коригиращи и превантивни действия;
7.         Да разгласява и разпространява на всички равнища в рамките на организацията необходимостта от познаване и разбиране изискванията на клиентите и следи за степента на осъзнаване и следване на тази идея от служителите;
8.         Да отговаря и се занимава с комуникацията и връзките с външните за организацията заинтересовани страни като сертифициращи органи, партньори, доставчици, клиенти и техните представители, по въпросите на СУК ;
9.         Да инициира обучението на ръководители и специалисти по въпросите на качеството;
10.     Да ръководи вътрешните одити на СУК;
11.     Да организира ежегодни прегледи на ръководството;
12.     Да изпълнява работата си при стриктно спазване на българските държавни и фирмени стандарти, вътрешно фирмените инструкции и процедури за работа;
13.     Да изпълнява функции, които са му възложени от прекия му ръководител;
14.     Да решава всички въпроси, влизащи в неговата компетентност, в рамките на предпоставените му права и правомощия от прекия ръководител и от длъжностната характеристика;
15.     При поискване от Управителя на фирмата  да  изготвя отчети за изпълняваната от него дейност.

ІІ. ОСНОВНИ ОТГОВОРНОСТИ, ПРИСЪЩИ ЗА ДЛЪЖНОСТТА
1.      За резултата от взетите от него решения във връзка с изпълняваните длъжностни задължения;
2.      За  провеждане на  фирмената политика по качеството;
3.      За постигането на свързаните с нея цели;
4.      Следене за адекватността на плановете за постигането на тези цели;
5.      Следене за сроковете и резултатите от изпълнението на плановете;
6.      За контрола върху действието на СУК.

ІІІ. ОРГАНИЗАЦИОННИ ВРЪЗКИ И ВЗАИМООТНОШЕНИЯ:
1.      Длъжността е пряко подчинена на Управителя на фирмата;
2.      Подчинен на ръководителя на екипа, в случай на сформирането на такъв  от Управителя с устна или писмена заповед с цел изпълнение на определени задачи;
3.      Осъществява организационни връзки и взаимоотношения с всички служители на фирмата.

ІV. НЕОБХОДИМА КОМПЕТЕНТНОСТ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ДЛЪЖНОСТТА:
1.      Познаване принципите за изграждане на фирмена СУК;
2.      Познаване технологията на сертификацията;
3.      Познаване организацията и методите на одитирането.

V. ИЗИСКВАНИЯ ЗА ЗАЕМАНЕ НА ДЛЪЖНОСТТА:
1.      Образование: висше
2.      Друга квалификация: работа с компютър



Изготвил:                                                       Утвърдил:
(подпис)                                                       (подпис и печат на работодателя)

Няма коментари:

Публикуване на коментар