петък, 17 януари 2014 г.

Етапи при внедряване на ISO 9001 : 2008

Изграждането на Система за управление на качеството не е еднократен акт. Дори след внедряването, когато Системата заработи, съществува процес на непрекъснато подобряване на качеството. Кои са етапите за разработване, внедряване, подготовка за сертификацията и поддържането на една Система за управление съгласно международния стандарт 
ISO 9001 : 2008?

І етап – Оценка на състоянието на действащата Система за управление. Планиране на разработването и внедряването.
1. Организиране и провеждане на диагностичен одит за установяване съответствието на действащата Система с изискванията на съответния стандарт спрямо, който ще се извършва сертификацията.
2. Провеждане на встъпително обучение по същността и изискванията на избрания стандарт.
3. Идентифициране на процесите, които ще бъдат включени в обхвата на Системата за управление чрез анализ на дейностите. Определяне структурата на документите от Системата.
4. Планиране на дейностите по разработването и внедряването – изготвяне на заповеди, програми, графици и др.

ІІ етап – Разработване на документите от Системата.
1. Разработване на процедури, работни инструкции, наръчник и оперативни документи (формуляри) съгласно изискванията на конкретния стандарт  и утвърдената структура на документацията.
2. Съгласуване на разработените документи с Ръководството на организацията или определените от него служители.
3. Одобряване и утвърждаване на документите от Системата.

ІІІ етап – Внедряване на документите от Системата в дейността на Организацията.
1. Провеждане на обучение на персонала по практическо прилагане на правилата, залегнали в документите на разработената Система.
2. Провеждане на вътрешен одит за оценка състоянието и готовността на Системата за преминаване на сертификация.
3. Консултации за предприемане на коригиращи и превантивни действия за отстраняване на несъответствия и бележки от вътрешния одит. Извършване на изменения в документите при необходимост.
4. Консултации и съдействие за обучение на вътрешни одитори.

ІV етап – Функциониране на внедрената Система.
1. Контрол върху функционирането на процесите.
2. Извършване на изменения в документите при необходимост.
3. Подготовка за сертификация.

V етап – Сертифициране на Системата за управление.
1. Подпомагане при избор на сертификационна организация.
2. Присъствие по време на сертификационния одит.
3. Предприемане на действия за отстраняване на констатираните несъответствия и бележки от сертификационния одит (ако има такива).

Забележка: Сертификацията се извършва от независима организация, различна от консултанта, услуга по разработването и внедряването на съответната Система.

VІ етап – Поддържане и подобряване на Системата за управление.
1. Планиране на поддържането и подобряването на Системата.
2. Организиране и провеждане на вътрешни одити.
3. Анализиране на функционирането на процесите от Системата.
4. Предприемане на действия за подобряване на Системата (изменения в документацията, предприемане на коригиращи и превантивни действия).
5. Подготовка за контролните одити от сертифициращата организация.

Няма коментари:

Публикуване на коментар