В няколко статии ще направим бърз преглед на най-важните изисквания, заложени в стандарта ( клаузи 4-8 ), които трябва да се спазят за успешно сертифициране на една система за управление на качеството.
Клауза 4 от ISO 9001:2008
Организацията, трябва да
разработи, документира, внедри и поддържа система за управление на качеството и
непрекъснато да подобрява нейната ефикасност в съответствие с изискванията на
този международен стандарт. Разделите в тази клауза са следните :
4.1 Основни изисквания
- Определяне на процесите, необходими за системата за управление на
качеството;
- Определяне на последователността и взаимодействието на тези процеси;
- Определяне на критерии и методи за осигуряване на ефикасността на тяхното функциониране и управление;
- Осигуряване на ресурси и информация, необходими
за функциониране
и наблюдение на тези
процеси;
- Наблюдение, измерване и анализиране на процесите;
- Внедряване на действия, необходими за постигане на планираните резултати и
непрекъснато
подобряване на тези процеси.
- Управляване на процесите в съответствие изискванията
на Стандарта;
- Осигуряване на управлението на процесите, възложени на външни изпълнители;
- Управлението на външните процеси трябва да бъде посочено в системата за управление
на качеството.
4.2 Изисквания към
документацията
Документацията може да бъде
представена във всякаква форма и на всякакъв носител.
4.2.2 Наръчникът по качеството включва :
- областта на приложение на системата за управление на качеството, включително и подробностите и доказателствата
за изключванията;
- документираните
процедури, създадени за системата за управление на качеството, или позоваване
на тях;
- описание на
взаимодействията между процесите на Системата за управление на качеството.
4.2.3 Управление на документите :
Изисквания:
- одобряване на документите
за адекватност, преди разпространяването им;
- преглед и актуализиране,
при необходимост, и ново одобряване на документите;
- осигуряване на
идентификация на измененията и на текущата версия на документите;
- осигуряване, че
подходящите версии на приложимите документи са на разположение на местата за
използване;
- осигуряване документите
да са четливи и лесно идентифицируеми;
- осигуряване документите с
външен произход да са идентифицирани и тяхното разпространение да се управлява;
- предотвратяване на всяко
непреднамерено използване на невалидни документи и за идентифицирането им по
подходящ начин, ако те подлежат на съхранение с някаква цел.
4.2.4 Управление на записите :
ISO 9000:2005 дефинира понятието запис като:
“документ, съдържащ
постигнатите резултати или предоставящ доказателство за извършени дейности”.
Записите следва да бъдат:
•
идентифицирани;
•
четливо написани;
•
с попълнени реквизити;
•
подписани и датирани;
•
лесно разпознаваеми;
•
откриваеми за лицата, имащи право на достъп до
тях.
Важно! ISO 9001:2008 изисква документирана Процедура за управление на записите
За управлението на записите се
попълва Списък на записите (матрица).
В Списъка на записите се определят:
•
лицата, които създават и съхраняват записите;
•
мястото и срокът на съхранение на записите;
•
нивата на достъп до записите;
•
вида на носителя на информацията.
Няма коментари:
Публикуване на коментар