понеделник, 20 януари 2014 г.

PLAN-DO-CHECK-ACT - Ефективен инструмент в търсене на качеството



PLAN-DO-CHECK-ACT (PDCA) – е ефективен инструмент в бизнес мениджмънта и стандарта ISO 9001 категорично препоръчва неговото използване. PDCA е динамичен цикъл, който може да се приложи както за всеки процес, така и в цялостната система от процеси, протичащи в една организация. Този цикъл може да се използва за планирането, внедряването, контрола и непрекъснатото подобрение както за реализирания продукт, така и за останалите процеси по качеството.
Поддържането и непрекъснатото подобрение на процесите в системата за управление на качеството може лесно да се постигне с прилагането на PDCA към всички нива в организацията – както за стратегическите процеси при висшия мениджмънт ( примерно при прегледа на ръководството или бизнес планирането ), така и при оперативните процеси, свързани с реализирането на продукта. 



Как се разглеждат отделните етапи на цикъла PDCA от гледна точка на управлението на качеството ?

(PLAN) – За всеки процес на системата за управление на качеството трябва да се идентифицират/планират :

Главният отговорник за процесите и неговата ангажираност ;
Входните и изходните елементи на процесите, обхванати от системата за управление на качеството , идентифицирането им (основни и спомагателни), тяхната взаимовръзка и последователност.
Политиката за качеството, отговорностите и отчетността ;
Целите по качеството, индикаторите за изпълнението и методите за наблюдаване и измерване на тези цели и индикатори;
Необходимите ресурси ( сгради, оборудване, работна сила, материали, време и др.)
Документиране на процеса ( процедури, бланки, заповеди, инструкции за работа, спецификации и др. )

На планирането трябва да се отдели най-голямо внимание при разработването на системата за управление. Доброто планиране допълнително спомага и за по-добро осъзнаване на клиентските и регулаторните изисквания, както и на останалите организационни процеси, незасегнати от ISO 9001 .

(DO) – стартирането и внедряването на от системата за управление на качеството, нейното управление и контролиране, съгласно документираното вече планиране. Тук се включва и провеждането на адекватно обучение на персонала.

(CHECK) – Наблюдение и измерване на ефективността на процесите в системата за управление на качеството, съгласно политиката и целите по качеството, дефинирани в PLAN . Действията по наблюдението и измерването могат да се фокусират на всеки от процесите, на всички процеси заедно, на входните или изходните елементи, на използването на ресурсите или на взаимодействието между различните процеси. Отговорниците трябва регулярно да правят неформални одити на процесите, за които отговарят, за да осигурят планирания контрол.

(ACT) – Събиране и анализиране на информацията от наблюдението и измерването на процесите и използването и за определяне на ефективността както на всеки процес, така и на цялата система за управление на качеството. Използване на процедурата за коригиращи действия за отстраняване и непрекъснато подобрение на констатираните проблемни зони.


Както вече беше споменато, PDCA е динамичен цикъл и затова непрекъснатото подобряване трябва винаги да бъде действащ процес, който подобрява системата и увеличава удовлетворението на клиента.

Няма коментари:

Публикуване на коментар